Foto-rubrieken
Een greep uit de plaatjes:
06-udaipur-0914 mg_4137-10 singelloop-breda-2010-3571 ny-200905170016 ny-200905180003 20110608-_mg_5748

27-8-2014:  Update van onderstaand verhaal: Hij is inmiddels verkocht.

HET VERHAAL LUIDDE: (voor hij verkocht werd)

De Moto Guzzi Lemans III is nu bijna 8 jaar in mijn bezit en ik heb er altijd heerlijk plezier mee gehad, maar het motorrijden is op een laag pitje komen te staan, er moeten wat dingen nagegeken/gerapareerd worden en ik denk erover om met de aanschaf van een ‘gezichtsloze, rustig draaiende 4 cylinder van Japanse makelij’ weer een nieuw soort rij-vlammetje op te wekken bij mezelf. Met naduk MISSCHIEN, want de Guzzi is een heerlijk eigenwijze rauwe sportmotor met gave trekkracht en ontbrekende mechanische fijnzinnigheid, normaal geen goed verkoop-argument, maar diegene die nu dit artikeltje en foto’s aan het bekijken WEET waarom dit je ballen kietelt. Gaaf ding. Maar ja.
Ik weet dat deze machines altijd gewild zijn geweest en klassiekers geworden zijn en blijven, dus voor een zacht prijsje gaat hij niet weg. Als voor het gehele pakket een grappige prijs geboden wordt en de Guzzi naar een liefhebber brengt die de probleempjes oplost die het apparaat thans heeft, dan kan ik daar wellicht mee leven.
Bijzonderheden: Datum eerste toelating NL 15-2-1982, in mijn bezit sinds 26-7-2006, 247 kg rijklaargewicht. Het laadstrom circuit heeft wat kuren. Of het nou gewoon (de bekende) gammele electrische bedrading is die loopt te friemelen en daarmee het laadstroomlampje doen oplichten, of de dynamo niet lekker is weet ik niet. Zo ook het oliedruklampje. Zelfde verhaal, blijft te lang zachtjes branden naar mijn zin. Druksensor defekt ?, bedrading ? Oliepomp ? De motor verbruikt zo’n liter olie op pakweg 1200km denk ik en geeft wel pluimpjes. Bij stevig doortrekken en sterk afremmen op de motor. Ik denk dat een inspectie van zuigerveren (olieschraapveren) en klep-oliekeerringen niet verkeerd is.
Mij is ook verteld door vorige eigenaar dat er 1000cc cylinders op zitten. Nooit gemeten, het zal wel. Hij start meteen, pikt goed op, wiebelt vertrouwd tijdens stationair draaien op de middenbok, wil vertrouwd om zijn as draaien als je accelereert.
Positieve bijzonderheden: Zo’n klassieker rijden kost nagenoeg aan vaste kosten niks. Nog geen 100 euro per jaar verzekering. Punt. Bij de motor komen de originele kappen, koplamp, meters (glas witte toerenteller inmiddels in de doos gesneuveld), schijven, dashboardje, montagebeugels voor de kappen zit er allemaal bij. Ik vind het rijden in kale (cafe-)staat geweldig, maar als je wilt kun je hem dus origineel maken weer. Zeer goede banden,  goede (andere) remschijven voorzijde, de originele vond ik dramatisch remmen bij met name regen, deze zijn perfect. Stalen remleidingen op 1 stukje achter na. Fantastich werkende Silent Hektik ontsteking sinds jaar of 2. Een origineel (later bijgekocht) zadel zit er nu op, ook een tof ogend racezadel erbij (dan valt die in mijn ogen lelijke rode kont weg en sluit het zadel aan op het spatbord). Bagagerekje, Hagon schokbrekers, goede Lafranconi uitlaten (niet de open racepijpen, edoch diepe herrie genoeg naar mijn zin), conus luchtfilters, geen luchtfilterhuis (heb ik nooit gehad, niet meegkregen met aankoop toen). De roos op het stuur zit in de prijs inbegrepen (wat die ook wordt), de Garmin montageplaat blijft bij mij. Ik heb er ook een hele map informatie en technische details en van alles erbij.
Wat valt er nog te zeggen ? De Lemans heeft wat aandacht nodig en gaat iemand (misschien mij wel) nog heel veel plezier opleveren. Laat maar eens weten wat je er van vindt, laat een reactie onder de foto’s achter.

2 reacties to “Moto Guzzi Lemans III 1982”

  • Roland:

    Hoi Maarten,

    Het is een stevige investering maar dat ding start en loopt als de beste daarna. Het is inderdaad even puzzelen dat weet ik nog. Je kunt het beste eerst alles monteren, maakt echter voor de afstelling NIKS uit, maar het is gewoon handiger als al die draden al uit de weg zijn en mooi vastgezet zijn. Ik had toen de ontstekingsunit (de computer) onder de tank gemonteerd, ging prima, geen last van warmte of zo. Dat ding is redelijk hufter-proof. Geen contact aan, bougies eruit laten (draait handiger zonder compressie).
    Als ik het goed heb heeft het originele ontstekingshuis met vervroeger geen nut meer, en de vervroeging wordt door de computer berekend en toegepast. Toch ?
    De nieuwe koperen rotor van de Silent Hektik ontsteking zit straks keihard vast gemonteerd op de krukas vooraan, maar die kun je pas vast zetten in een bepaald stand (zie inderdaad sumiere gebruiksaanwijzing) zodra je door het kijkgat in het vliegwielhuis de krukas in een bepaald stand gezet hebt. O ja, dat was het irritante !!!!!! . Je moet met de dynamo-vastzet-bout nog op zijn plaats de krukas met een ringsleutel in de goeie draairichting bewegen tot een bepaald streepje van een dood punt inderdaad. Okee, maar die bout moet er daarna uit om de koperen rotor erbij te schroeven. En dan verdraai je de zaak weer. Maar: Met een grote schroevendraaier kun je de startkrans op het vliegwiel gebruiken om de zaak tegen te houden en dan die bout los te tikken. Verdraaien doet hij altijd, je zult weer moeten kijken, met schroevendaarier in het gat het vliegwiel weer in positie (vanuit de goeie draairichting !!) moeten brengen. Daarna voorzichtig de voorste bout met kopeneren plaat in positie proberen vast te zetten. Je zult ongetwijfeld een paar keer moeten bijstellen tot alles goed staat.
    Let ook op dat niet alle Bobines geschikt zijn voor deze ontsteking, zie internet ergens. Ik heb toen nieuwe gekocht, niet goedkoop. Succes man, en ik waardeer een afloop-antwoord ! (voor de moeite). Groeten, Roland (thans na 8 jaar Guzzi aan een sopele Honda met mionder karakter, dat absoluut).

  • Maarten Speet:

    Hallo, ik las dat je indertijd een Silent Hektik ontsteking op je Guzzi gemonteerd hebt.
    Ik heb er zelf net een gekocht voor mijn T3 California.
    De montage-instructies voor het afstellen vind ik wat zuinig.
    Ik begrijp dat jij je ontsteking zelf hebt gemonteerd.
    Uit de bijgeleverde beschrijving begrijp ik dat je de rechter zuiger in BDP moet zetten, en dan de rotor op de krukas in de goede stand moet zetten. Mij is niet duidelijk hoe je dat doet. Moet de ontsteking dan al volledig gemonteerd en aangesloten zijn, inclusief bougies en bobines. Moet je contact dan aan staan. Gaat er dan een lampje/ledje branden als de rotor de goede positie heeft?
    Misschien kan je me even op weg helpen.
    Alvast bedankt,
    Maarten Speet

Geef gerust commentaar