Foto-rubrieken
Een greep uit de plaatjes:
20110925-_mg_7222 20110925-_mg_7306 herfstbeelden-21-10-2012-0721 20140529-_mg_3060 img_23-5156_snapseed_1024x683 mg_8475

MIJN DOEL met deze Ford Prefect E93A uit 1948:
_
Waar mogelijk aan het verkeer te laten deelnemen, de straat op te sturen, benzine te verbranden, de hedendaagse wereld te laten zien, het moderne leven te laten proeven, de lucht van katalysatoren op te snuiven, plezier aan dit oude apparaat te beleven in de breedste zin des woords en dit gaandeweg met beeldmateriaal vast te leggen. Op zoveel mogelijk plekken. Als ik mijn kamera niet vergeet natuurlijk. Hij zal bloodgesteld worden aan allerhande situaties. Ik wil er zeker mooie landschapsplaatjes mee maken, mooie stadsplaatjes mee maken, er mee naar de fabriek in Dagenham in Engeland rijden een dezer jaren en bij Londen een in een stuk krantenpapier verpakte fish and chips op de voorbank leeg eten, uitkijkend op de Thames. Enzovoort enzovoort. Mensen, kom vlieg met me mee naar de regenboog regenboog …….
Ook hier een chronologische indeling mettertijd, jongste beelden bovenaan. Prepare for lift off….   ( FOTO’S OPEN KLIKKEN )


_
Zondag 19-4-2015 – Terheijdense Oldtimer Vrienden

20150419-IMG_6186_Sns 20150419-IMG_6175_Sns 20150419-IMG_6179_Sns20150419-IMG_6182-2_Sns3 20150419-IMG_6184_Sns 20150419-IMG_4872_Sns 20150419-IMG_6188_Sns 20150419-IMG_6190-2_Sns 20150419-IMG_6193_Sns 20150419-IMG_6196_Sns 20150419-IMG_6198_Sns Prefect vader Willem Huinen 1_Sns Prefect vader Willem Huinen 2_Sns Prefect vader Willem Huinen 3_Sns
Zonnige zondag op stap met een zooi vrouwen (en hun mannen), oud ijzer kijken op een gezellig rommelig veld. Auto’s, tractoren, woonwagens, brommers, stationaire motoren. Tuurlijk mocht het Fordje mee naar deze meeting. Weer leuke spullen gezien maar de algehele relaxte sfeer die er weer hing is altijd het leukste.
De mannen Stefan, Bert en ikke hebben vreemd genoeg de kamera niet op zich gericht gekregen. De meisjes Wilma, andere Wilma, Karin en Evi zagen er toch beter uit. Tja, gevoelig voor…  (ook aanwezige vriend Ron en meisje Ingrid ook niet in beeld…., sorry vriend…)
BIJZONDER: In het veld de rond mijn automobiel cirkelende meneer Willem Huinen getroffen die mooie oude verhalen had over zijn vader’s trotse aankoop van een Ford Prefect E493A in 1953. De stralende kop toen ik hem verzocht achter het stuur plaats te nemen en te voelen en te zien wat zijn pa 62 jaar geleden voelde is geweldig, dezelfde trots kwam boven, mooi om te zien. Hij stuurde me dezelfde avond bijgevoegde familiefoto’s met de auto, waar hij met zijn zus en moeder op staat. Het heeft iets losgemaakt bij hem. Ik heb Willem uitgenodigd binnenkort eens een rondje te doen rond Breda.
Einde middag pakken we bij Bert en zijn Wilma (ja, ik heb ze genummerd maar dat staat zo oneerbiedig om hier te gebruiken) een afsluitend biertje en blijkt ‘Wilma 2’ een soort heilige stolp in de kamer te hebben waarin een foto van haar geliefde eerste autootje voorzichtig bewaard wordt. Een fotootje uit 1987 van haar Fiat Innocento uit 1981 koesteren….. een vrouw….. heerlijk….

_

Dinsdag 14-4-2015
IMG_4792
Geert, een van de accountants die bij ons jaarafrondende werkzaamheden aan het doen zijn, trek ik mee voor een rondje over het industrieterrein. Wetende dat hij gewend is aan orde, netheid en luxe vervoer in jonge auto’s trakteer ik hem op een eye opener. Zo kan het ook Geert. Hij dankt me voor een mooie ervaring, hij snapt het wel.

Zondag 18-1-2015 – werkbank
IMG_3511_717x960 IMG_3510_960x960 IMG_3509_960x960
Tijdens luidsprekerbouw-activiteiten in mijn Atelier wordt de Prefect even gedegradeerd tot werkbank.
_

Zaterdag 18-10-2014 – toeval
IMG_2374_Sns_1280x960 IMG_2375_Sns_720x960 IMG_2376_Sns_1280x960 20150426-IMG_6222

Het kan vreemd lopen. Ik ga deze zaterdag even langs de Anwb in Breda om een landkaart te kopen, en in de middag heb ik een afspraak met de heer Bertus Boogaarts in Wagenberg, die op Marktplaats een dynamo en een voorruit voor een Prefect aanbiedt. Hij heeft de auto verkocht en rijdt thans met een kever, ook gaaf trouwens. Gaandeweg het gesprek over het wegdoen van zijn Prefect E493A uit 1953 begint er bij mij een lampje te branden. Hij is de man die in 2012 op de Terheijdense meeting die auto te koop had, die ik achteraf had willen hebben, maar die ik niet meer kon vinden !!!
HIJ, Bertus Boogaarts, is de directe oorzaak dat ik spontaan mijn E93A kocht nadat ik zin had gekregen in zijn type auto. Hahaha, geweldig, en nou sta ik tegenover hem vanwege een roestige dynamo . We lachen er samen om, wat kan het mooi lopen.
_

Zaterdag 11-10-2014 – regen
IMG_1847
Een halve dag overwerken op zaterdag en met de belofte op droog weer van de weerman op zak, mag de auto mee de buitenlucht in naar Raamsdonksveer. Een gewoonte, een goede gewoonte. Maar dan moet het gedurende de ochtend niet gaan plenzen. Ik zie vanuit mijn kantoortje de vette druppels op het oude metaal, maar erger nog op het oude linnen dakje neerkletteren. Het dakje is verweerd, slecht zeg maar. Het oorspronkelijk met rubber doordrenkte linnen is volledig poreus geworden, het water heeft vrij spel. Bij het enige tijd later naar huis rijden vallen de druppels in mijn nek, de stoffen hemel is doordrenkt.
De deurafdichtingen, versleten stof met een rubber kern, houden ook niks meer tegen, deurpanelen worden ook deels nat. Nee, deze auto mag nooit meer de regen in want ik wil het originele spul behouden. Op zoek naar dichtende rubberverf of iets…..
_

Donderdag 4-9-2014 – oude glorie gesloopt
20140904-_MG_4812  20140915-_MG_4833  20140916-_MG_4891_

SENTIMENTAL FOOL ?…..
Toen ik half juli de krant doorbladerde pakte een klein fotootje, weggepropt in de hoek van de bladzijde, mijn aandacht. Meteen. Het bijbehorende artikeltje ging over een stoom-tram-lijntje dat van begin 20e eeuw tot 1937 tussen Breda en Oosterhout liep, nooit geweten. Een van de tussenhaltes was op de Bredaseweg bij het toenmalige Hotel-Restaurant Metropole dat daar blijkbaar was. Een sloopbedrijf had nu de vergunning gekregen om dat oude hotelletje te slopen. Shit, ik ken dat gebouw, nee toch zeker ? Het gaf een stomp in mijn maag.
Al sinds mijn jeugd (en da’s een eind geleden) kom ik regelmatig op de Bredaseweg, vroeger om naar het zwembad te gaan in Oosterhout, later om vrienden Rob en Marianne te bezoeken, of om binnendoor naar m’n werk te rijden als ik geen zin heb in snelweg. En telkens, echt ELKE keer als ik langs de Bredaseweg 162 reed, draaide mijn hoofd zijwaarts om een blik op te vangen van een tof groot vierkant oud huis wat daar slecht onderhouden stond te wezen, vergane glorie, bouwjaar 1923 trots in de kop van de gevel gemetseld. Allerlei vormen en hoeken, houten rolluiken. Oud en stoer. De tijden van ‘hotel’ heb ik nooit gekend, het was heel lang een garage en bandenbedrijf wat daar bezig was. Slecht bezig was qua milieu en zo.
Het object stond lang te koop maar lag met zijn enorme oppervlakte, grondvervuiling en gevraagde Euro 485.000,– ver buiten mijn financiele bereik. Lijdzaam heb ik toegezien hoe het gesloopt werd. Voor altijd weg.
_

Zaterdag 21 en Zondag 22-6-2014 – weekeindje Belgie
20140621-_MG_4107 20140621-_MG_4108 20140621-_MG_4109 20140621-_MG_4110 20140621-_MG_4114 20140621-_MG_4115_Snapseed 20140621-_MG_4118 20140621-_MG_4119 20140621-_MG_4120 20140621-_MG_4123_Snapseed 20140621-_MG_4126 20140621-_MG_4127 20140621-_MG_4142 20140621-_MG_4144_Snapseed 20140621-_MG_4145 20140622-_MG_4146 20140622-_MG_4147 20140622-_MG_4154 20140622-_MG_4167

Dit prachtige juni-weekeinde met vriend John op het gemakkie de binnendoorwegen van Belgie doorkruist, met een puntje Frankrijk erbij, op weg naar een camping in La Roche-en-Ardenne. Tof avontuur waar de Ford zich prima doorheen geslagen heeft. Natuurlijk waren de heuveltjes niet zijn favoriete gebied en konden we daar een 2014-waardige verkeerssnelheid wel vergeten. We hebben veel gelachen, gedronken, een liter olie verstookt, en meer dan 700 kilometer op de oude teller erbij gezet. Volgend jaar weer met iemand een weekend op pad, absoluut.
_

Zondag 15-6-2014 – opa opzoeken
20140615-_MG_4077 20140615-_MG_4101 20140615-_MG_4090 20140615-_MG_4084 _MG_4105_Snapseed
Een bezoekje aan de modelrace-wereld waar mijn vader Kees (1935) samen met mijn broer Florenz (1964) regelmatig lekker met brandstof-wagentjes bezig is. De wereld van grote mannenspeelgoed, vieze kleren en de lucht van methanol en rubber. Mijn dochter Laura (1989) vergezelt me, een mooie glamourfoto ontstaat spontaan, erg stijlvol.
_

Maandag 5-5-2014 – reclamefoto
20140505-_MG_2732
Ik maak met reclameman Johan een serie foto’s van het vooraanzicht van de auto, eentje zal in een zwaar ge-fotoshopte reclame-foto van Dremel Europa komen. Kan de eindfoto helaas nergens meer vinden, de rol van de auto was minimaal op de achtergrond dus wereldfaam zit er niet in….
_

Donderdag 17-4-2014 – oude reis-stickers


Er vanuit gaande dat het ruitje rechts-achter altijd in deze auto gezeten heeft, heeft een zeer moedige Belg een jaar of 60 geleden, ergens voor in de jaren vijftig, deze auto richting Oostenrijk, te weten de omgeving van Garmish Partenkirchen gereden. Is er zelfs de Brennerpas mee overgestoken. Wauw.  Ik zou het ook durven, ware het niet dat het moderne verkeer natuurlijk volledig ongeschikt is om dit oude trage beestje in zijn gelederen te accepteren. Maar ook begin vijftiger jaren, toen alles nog stukken simpeler en langzamer werkte en reed zeg maar, was een reis van zo’n 800 kilometer vanuit België naar de Italiaanse grens nogal een ‘big thing’. Petje af voor deze mensch, die er zelf ook wel trots op was, getuige de handvol stickers op het ruitje. Zo mooi. Ik ga op korte termijn toch maar eens brieven schrijven om de historie van deze auto in Belgie proberen in kaart te bregen. Ik wil mensen spreken, fotoalbums van opa zien, foto’s van oud-eigenaren hebben. Mooi zomerproject, maar ik moet snel zijn denk ik. De tijd raast door en plukt oude mensen van de aardbol. Ook stoere onverwoestbare Belgen.
_

Zondag 13-4-2014


Eventjes een uurtje de Ford lopen showen op de Terheijdense Oldtimer meeting, en daar wat rondgelopen. Een lekker luchtig evenement met een zooi auto’s, veel tractoren en een goed basic dorps-sfeertje zonder poeha. Wel een tent een campingbedje op de imperiaal gebonden natuurlijk voor deze ultra-korte ‘vakantie’. Hij trok wel aardig wat bekijks, leuk om te zien dat velen de authentieke geleefdheid kunnen waarderen.
_

Zaterdag 5-4-2014

Kritisch naar mezelf kijkend besef ik dat het zo goed als onmogelijk is om de diverse kanten van een karakter in een alleszeggend beeld te vangen. Ook helemaal niet nodig normaal gesproken, maar ja, een van mijn kanten had vandaag toch die behoefte. Al ruim een maand trachtte een klein vierkant memootje op de stapel andere vierkante memootjes mij te bewegen een idee-kronkel, welke inmiddels tot volledige rijping was gekomen, ook daadwerkelijk uit te voeren. Voorpret heb ik al een tijdje, mijn mond erover dicht ook, want na wat bescheiden speurwerk op google lijk ik toch een aardige primeur in het land van de ‘Selfies’ te gaan krijgen.

Ik heb op deze zaterdag de 5e april 2014 mijn andere drie karakters opgetrommeld en we zijn in het Fordje naar het buitengebied van Breda in de buurt van Galder gereden met zijn vieren. Rustig zijweggetje opgezocht en 63 keer op en neer gelopen tussen auto en kamera waarmee ik mezelf vast gelegd heb. Het resultaat is nog niet perfect vanwege nog onbeheersbare vervormingen in het lens-perspectief, maar daar ga ik aan werken. Was iemand mij voor of heb ik de…… EERSTE VOLWAARDIGE PANO-SELFIE gemaakt…. ?
Naast veel leuke reacties op een Facebook-uiting heb ik de twee foto’s ook naar de Ford 8 & 10 Side Valve Club Victoria in Australie gestuurd waar men hem op de voorpagina van het volgende clubblad gaat zetten. Hahahaa, geweldig.  Silly Dutchman.
_

Zaterdag 8-2-2014


Ja joh, dan denk ik, mijn baasje geeft om me, is erg begaan met mijn uiterlijke verschijning en zal alles doen om die op een hoog peil te houden. Maar er zijn van die momenten dat ik niets voor hem lijk te betekenen, u zag het hieronder al. En hij heeft gelijk als hij ook tussen mijn ijzeren panelen een onzichtbare vorm van bewustzijn vermoedt. Damn right, Dagenham rules..  Dan is hij weer eens met hout bezig in mijn huis, zaagt, schaaft en boort er lustig op los, vaak nog van die irritante muziek luid aan. Mij wakker houden en hij weer eens met zijn vriendje naborrelen twee deuren verder. Incasseren…. dat is het voor me.
_

Vrijdag 31-1-2014


Okee, er ligt een schuimrubber matje onder, maar hij is nu niet ver van de status van werkbank of bijzettafel verwijderd. Ik ben een praktisch mens, dus als de situatie erom vraagt kan dat wel eens gebeuren. Ben eigenlijk soms wel benieuwd wat de Prefect er zelf van vindt zeg maar, want levenloos is hij niet, ben ik van overtuigd. Maar je bent voor dochterlief een stoere wastafel aan het bouwen en dan verschuiven de prioriteiten.
_

Zaterdag 18-1-2014

Ach het gebeurt vaker hoor, als ik een ochtendje op zaterdag ga werken, dat het Fordje mee mag, of gewoon op een doordeweekse werkdag. Blijft gelukkig nog steeds een speciaal moment.
_

Zondag 3-11-2013 – taxi


Hee pap, kun je ons straks in de stad oppikken, we gaan op visitite bij een vriendin en mama brengt ons weg met de auto. Ja, is goed joh. Dochter Laura en haar vriendin Lara zijn helemaal gelukkig als ik ze met een speciale taxi ophaal bij de uitgang van het Bredase Stadserf en ze ieder thuis afzet. Leuk.
_

Vrijdag 18-10-2013

Even een boodschap in de stad en een klein rondje voordat ik die avond Ramses-bier ga proeven bij vriend Ruud. Parkeerplekkie aan de Vlaszak in Breda.
_

Zaterdag 5 + zondag 6 oktober 2013 – motorweekend


_

Het waren 620 fantastische kilometers ! Yeah ! Kreunen, steunen, gieren, janken, blazen, woeien der wind, alle gekleurde geluiden werden me om de oren gesmeten dit weekend. Met blind vertrouwen in positieve signalen die de Ampere-meter in m’n bejaarde Ford afgaf na een dynamo-schoonmaakpartijtje een paar dagen ervoor, heb ik afgelopen vrijdagmiddag de knoop doorgehakt en het oude stuk ijzer aan een ultieme duurzaamheidstest onderworpen. Terwijl een zooi van mijn vriendjes een motorweekend onderin Belgie met hun moderne gemotoriserde tweewieler vol maakten, had ik mijn handen vol aan een apparaat op vier wielen dat over de omgeving waarin hij gezet werd niet altijd een positieve mening had. Hij heeft zich kranig geweerd hoor, ik kan niet anders zeggen, vooral wetende dat hij met zijn vooroorlogs ontworpen 1172 cc zijklepmotortje slechts een magere 30 pk kan opbrengen (net als een eend heeft geloof ik) en daarmee blootgesteld werd aan de Ardennese heuvels. Die drieversnellingsbak is daar helemaal niet geschikt voor, de derde versnelling heb je bijna niks aan als de weg gaat stijgen. Gevloekt heeft ie jonguh, hij heeft er zoooo’n hekel aan dat ‘berg-op-gedoe’. De milde heuveltjes, voorheen soepel ‘genomen’ met m’n taaie Italiaanse tweecylinder Guzzi, voelden dit keer aan als Alpen, joekels van Alpen man. De Ford begon er nog stoer aan met 70 per uur, waarna het ding gaandeweg afgleed naar 45km/u en ik terug moest naar zijn 2 (van de 3)….maar daar kan ie veel mee. Het gaat niet snel, maar je komt er. In 1950 geen probleem, nu niet door iedere mede-weggebruiker gewaardeerd (98% stond echter geestelijk aan mijn zijde) Niet veel beter werd zijn humeur toen ik hem met een glimlach vertelde dat er ook veel bochten waren. Mijn glimlach verdween trouwens ook meerdere malen als het eveneens vooroorlogs onderstel niet helemaal deed wat ik van een bocht-nemend motorvoertuig gewend ben. Als bijsturen weer eens niet veel uithaalde in een door regen en mooi gekleurde herfstbladeren geëgaliseerde bocht omdat de 780kg ijzer rechtuit wilde, werd ik weer eens op de vingers getikt dat 55 km/u in zo’n afbuigende weg echt niet kon. Wakker blijven was het, inspannend en avontuurlijk tegelijk. Gaaf man. Ook gaaf dat die twee Fransen me wilden aanduwen bij de pomp toen de eerste 30 liter sap opgestookt waren en de startmotor geen power genoeg kreeg om verder te gaan. Zo ook in het centrum van Luik, net na een drukke bocht moest ik even remmen voor een onhandige voorganger en de Ford viel stil. Op een licht oplopend stuk weg. Daar sta je dan. Twee medelevenden Belgen duwden me even aan en binen drie meter liep hij weer. ‘Merci Messieurs !’ . Hmmmm, de spanningsregelaar heeft thuis ook nog wat aandacht nodig, heeft nu nog teveel een eigen wil heb ik ondervonden. Ik hou niet van dansende metertjes, zeker niet als mijn toerleven ervan afhangt. Ook gaaf dat ik de terugweg niet durfde te stoppen, op die enen snelle pisstop met draaiende motor na dan, bang om te stranden en ergens in de Belgische landerijen een gruwelijke hongerdood te moeten sterven. Plat op de grond zouden ze me dan uitgedroogd vinden, met 1 arm richting de Ford, met uitgestrekte middelvinger. Het was niet nodig, ik heb het gehaald. Maar de zaterdagavond met de uitgewaaide motormannen en vrouwen was tof, we hebben veel plezier gehad. Ik was die zaterdagmiddag om 16:10 binnen, zij om 17:00uur, en we leefden nog allemaal lang en gelukkig die avond. Enorm ge-ouwehoerd en een of twee biertjes gedronken.. Zeker niet de laatste uitspatting op Ford-gebied. Je zult weten dat je in mijn gezelschap bent Prefectje !
Filmpje: gevecht met een van de heuvels –> http://www.youtube.com/watch?v=9CPvpn25_oM
_

Zondag 15-9-2013


15-9-1948  15-9-2013  –> De Prefect is 65 jaar geworden !     Gefeliciteerd ouwe !
Oorspronkelijk had ik voor deze memorabele dag een prachtig zinloos feestje (dat zijn de beste) in gedachte. Hoop enthousiaste mensen met muziek en bier die de verjaardag van een oud stuk metaal vieren, wat is er nou mooier ? Het kwam echter op diverse fronten vreselijk slecht uit die zondag en is tot op dit moment beperkt gebleven tot een melding op facebook anderhalve week later. Het bier gaat nog wel een keer vloeien met terugwerkende kracht.

_

Zondag 4-8-2013


Een klein jaartje terug, op 17-8-2012 word ik bij het stoplicht dicht bij mijn huis aangesproken door een dame en heer in een BMW sportwagen naast me. Ze runnen de site Auto’s van toen.nl en zijn erg enthousiast over de oude Ford die over de Bredase wegen rijdt. Ze vragen me een artikeltje over de auto te maken en te mailen. Ik mail het aankoopverhaal met wat foto’s in mijn enthousiasme en ze maken daar uiteindelijk een artikel in het blog van  ( http://autosvantoen.nl/blog/2012/08/22/verliefd-op-een-ford ) maar sla een aanbod voor regelmatige artikel-aanlevering af. Teveel andere dingen te doen, ken mezelf, zou geen succes of een verstikkende verplichting worden. Een krap jaar (!!) later reageert op 28-7-2013 Hans van der Wereld (65) uit Alphen aan den Rijn op het geplaatste artikel en meldt me dat zijn pa vroeger ook een Prefect had, van pakweg 1952 tot 1954, de NT-85-08. Hans is een historicus (werkgebied ben ik even vergeten Hans, sorry…) die op dat gebied grondig te werk gaat en een dankbare reputatie geniet (heerlijk, weer zo’n vakman..), is in die fanatieke hoedanigheid op enig moment ook in het bezit gekomen van de nalatenschap van de Burgemeester van Woubrugge, de heer J.C. van Wageningen. Die man bekleedde dat ambt rond 1950 en was in het bezit van een ….. Prefect. Een mooie foto van de burgemeester die zijn koelwater bijvult op een toeristisch rondje in zijn vakantie ziet u hierboven. Hans werd nu toch stiekum aan erg onrustig van al deze samenlopende feiten, pa een Prefect, de burgemeester eentje…. Hij gaat zoeken op internet naar informatie en treft mijn artikel dus aan. Eind juli 2013 laat hij in een reactie op het artikel weten dat het erg tof zou zijn na 60 jaar weer eens een rondje in een Prefect te maken, een sentimental journey zeg maar, of ik daarvoor te porren zou zijn. Wat denkt u ? Juist, na wat enthousiast op-en-neer gemail hebben we een date voor zondag 4-8-2013 om een stevige ronde door Brabant en de grensstreek in België te maken. Het wordt een toffe dag toeren over prachtige landwegen, door dorpjes, raampjes open, armpjes naar buiten, lachen, mooie conversaties over van alles met deze interessante man gaan door de cabine, en op de terugweg pakken we uiteraard een frietje, ergens in de grensstreek. Was een leuke ontmoeting Hans, dank je wel. Als je nog een keer wilt dan gil maar, pakken we jouw eigen omgeving bij Alphen aan den Rijn !
_

Zaterdag 3-8-2013

_
Een klein rondje als voorbereiding op morgen. Zie ‘start-filmpje’ –> klik hier

Ik ga even langs de winkel van mijn zus Annemieke aan de Ginnekenweg in Breda, parkeer hem aan de overkant. Euro in de parkeermeter, kop koffie en weer terug. Even luchten, meer niet.
_

Zondag 28-7-2013

_
_

Belcrum air cooled festival, Belcrum Beach, Breda. Het had op de fiets gekund, naar de haven van Breda gaan, zo’n 3 kilometer van m’n huis, maar met een oude hoop auto aankomen is toch veel stoerder als je naar een bijeenkomst van (uiteraard luchtgekoelde) Volkswagens gaat. Fanatiekeling Jeroen Peters uit Breda heeft deze meeting opgezet, een lofwaardig initiatief van deze Kever-bezitter. Hij trekt mooie apparaten naar het terrein uit heinde en verre komt men soortgenoten opzoeken, kijk even mee hieronder. De Ford mocht ik bij de ingang parkeren, bij het ‘Other Nice Cars’ bordje. Watergekoelde Ford het terrein oprijden….. oeiiii, ik zou niet durven… Een jonge gast beoordeelt mijn auto, en m’n slechte geleefde vloermatten en biedt aan zijn moeder eens te bellen, zij is restaurateur van auto-interieurs. Zij heeft blijkbaar een prachtige reputatie opgebouwd bij restauratie van kapitale Engelse en Amerikaanse auto’s. We hebben contact, een afspraak gaat niet door wegens file, en uiteindelijk hou ik de zaak toch af, het geleefde van de matten spreekt me eigenlijk wel aan. Ik laat het even zo.
_

Donderdag 25-7-2013

_

Inmiddels was er rond deze datum contact met Jaap uit Zwijndrecht die over een paar weken (het werd bijna 2 maanden..) een nieuwe uitlaat onder de Prefect zou hangen. Hij bood op marktplaats een nieuwe voorpijp en een gebruikte goede achterpijp (of andersom, even kwijt) aan en moest de enige correcte uitlaatpot bestellen in Engeland. Hij vroeg me deze donderdag eens langs te komen met het apparaat om wat dingen te bekijken en op te meten. Zomer, lange avonden, gaan. De Garmin mee, ‘snelwegen vermijden’ en maar kijken waar we uitkomen. Voor iemand met haast had het een behoorlijke frustratie geweest dat Breda-Zwijndrecht via de snelweg zo’n 35km is, maar zonder snelwegen het ineens 65 kilometer wordt met een enorme bocht over rustige landwegen met 2 overvaarten met de pont erin gebouwd. Geweldig, who cares ?  Als ik dit niet had gedaan, had ik niet een prachtige Sunbeam 2.2 liter Roadster uit 1928 in ongerestaureerde staat van Hans van Wortel op de pont aangetroffen, en mijn handrem naast hem kunnen aantrekken. Samenloop van toevalligheden, dat is het leven. Gaaf apparaat had ie, het deed m’n Fordje bijna verbleken. Bijna, zijn en mijn trots trokken hem er doorheen. Jaap heb ik niet getroffen, had enkel het adres van zijn garagebox bij me en niet zijn telefoonnummer. Handig ja. Onverrichterzake huiswaarts, een mooie tocht achter de wielen echter !
_

Zondag 14-7-2013

_

Klein uitstapje. We pakken de Ford om richting Baarle Nassau te gaan waar we een huiskamer-toneelvoorstellinkje bezoeken in ‘de Boshut‘, een afgelegen vervallen woning van overleden schrijfster Sonja Prins,  waar onder andere een aantal exposities in de natuur zijn die dag. Vriendin Monique Drent zet een mooi huiskamer-toneelstuk neer met een collega-actrice en haar mannetje Kees van Nunen een toffe foto-serie aan de buitenmuur heeft hangen. Twee mooie creatieve mensen doen dingen waar ze goed in zijn. De Ford wacht in de bosrand tot we klaar zijn.
_

Dinsdag 9-7-2013

_

Op Marktplaats mijn al weer een tijdje sluimerend verlangen naar een oude Imperial voor de Ford gevonden. Okee, niet helemaal eentje uit eind veertiger jaren maar een prachtig ongeschonden exemplaar uit 1966 vertelt mevrouw Ankie uit Vught me. ‘Hij heeft op de Ford Taunus van mijn schoonvader (meen ik) geschroefd gezeten en is slechts 1 vakantie naar Zeeland gebruikt’. Is dat gaaf ?, een ding met een verleden. Vergis ons niet, het ding is ook al 47 jaar oud. Dus. Hee, bijna 48……., 1948……, Ford…… ja joh dit is ernstig acceptabel Ankie, ik kom hem halen. Voor Euro 40,– heeft mijn Prefect nou de juiste ‘attitude’ gekregen om meer vakantie-stickers op het rechter achterraampje te gaan vergaren hahaha… Ik heb het universele verstelbare ding er een paar dagen later opgeschroefd en het staat geweldig, zijn iele Engelse gezichtje krijgt er meer smoel door. Het eerste baldadige weekendje gaat dit jaar nog plaats vinden. Tent Op het rekkie en richting Ardennen. Zaterdag morgen die kant op, avondje bieren, zondags terug. Ik krijg wel wat mensen warm !  Go…
_

Zaterdag 16-6-2013


Een rondje langs de Mediamarkt voor een nieuw HDMI-kabeltje voor onze eeuwig storende HD-recorder (dat ding moet uit mijn leven, vreet me op) toont me deze middag een rommelmarkt in Breda aan de Heuvelbrink. Hee leuk denk ik en bel meisje Wilma op om ze op te pikken. We rijden samen terug die kant op en struinen tussen de vele kraampjes met grappige spullen en anbsolute rommel. Jaja, wel leuke dingen gezien. Een in prachtige staat verkerende fiets met hulpmotortje (het eitje van Berini) vangt mijn ogen, erg tof net ding. De oogst vandaag blijft beperkt, Wilma scoort wat poppekleren voor de kinder-speelhoek op haar werk. Mijn inmiddels op de fiets gearriveerde dochter Laura sleept net als ik een stapeltje LP’s het terrein af. Zij om decoratief tegen de muur te gebruiken in haar nieuwe huissie, ik scoor 20 jazz- en klassieke LP’s. Zit leuk spul tussen, ook een Monty Python plaat 1973 welke ooit gratis bij een ‘Matching Tie and Handkerchief’ zat. Dat setje zat er helaas niet meer bij. Nee, dit heeft alles niks met die auto te maken, maar wel met historie, dus het mag in dit verhaal. De Ford, geparkeerd op het kruispunt trekt ook af en toe wat aandacht, hij wacht geduldig tot we klaar zijn. Kilometertje of 25 erbij op zijn teller.
_

Vrijdag 7-6-2013

Het apparaat is vorige week ‘vrij gekomen’ na een opsluiting van week of vijf in een bedrijfsloods. Tja, wij moesten zonodig een maand naar Azië en hij mocht niet mee. De accu had ik afgekoppeld en niet aan een druppelaar of zo gehangen, dus de accu conditie werd op dat moment getest. Nou heb ik inmiddels de gewoonte opgepikt om de auto, wanneer een weekje of zo niet gebruikt, met de slinger en volle choke een paar slagen te geven zodat de benzine weer aangezogen wordt en de eerste olie zijn weg kan vinden tussen de ijzeren raakvlakken. Dit werkt perfect, je hoort aan de carburateur tijdens het slingeren wanneer het edele Euro 98 vocht de vlotterkamer heeft gevuld. Daarna slinger weer vastklikken op het schutbord en contact aan. Slechts 1 startpoging is dan meestal voldoende om hem te doen grommen, fantastisch.
En toen was het die ochtend van de 7e juni, een woon-werk, hij mocht mee. Bij het inrijden van het parkeervak zag ik dat de teller de 10.000 aan het naderen was. Een mooie, edoch nietszeggende tellerstand. Heeft ie nou 10.000 gelopen ? Nee, dat kan niet gezien de vele vakantiestickers op de ruiten, dat moet meer zijn. Heeft ie dan 110.000  (teller heet 5 cijfers, niet 6) km gelopen ? Zou kunnen. Ik vermoed dat de motor op enig moment gereviseerd is en toen de teller op 0 gezet is, en dat dat dus nu 10.000km geleden is. Who knows ?  Ik moet nog steeds om meer historie vragen bij de vorige eigenaars. To-do voor deze zomer. Op de koffie !
_

Zaterdag 16-3-2013


neem ik de Ford deze koude maar droge maart-ochtend mee naar mijn werk in Raamsdonksveer (18km). Ik moet wat extra uurtjes maken om mijn werk (administratie) af te krijgen wat deze week ondanks extra avonduren niet was gelukt. Dan maar meteen het oude autootje wakkerschudden. Lekker binnendoor stukkie genieten. Tja, eenmaal daar moest hij wachten tot ik klaar was.
_

Zondag 3-3-2013


ga ik met mijn vader Kees naar begraafplaats Zuylen in Breda om het nooit geziene graf van mijn opa (zijn vader) te bezoeken. Ik had het bij een eerder bezoek een aantal jaren geleden niet kunnen vinden en nu het moment gepakt om erachteraan te gaan. Einde die middag scoor ik ook nog punten door met meisje Wilma langs schoonmoeder te rijden voor een kop koffie.
_

Zondag 25-11-2012

Ik neem de Ford mee de natuur rond Breda in om eindelijk eens bewust wat foto’s te maken, ik had hem nog steeds niet echt in zijn volle glorie in beeld gebracht. De dag ervoor had ik inspirerend bezoek gehad van een prachtige vent. André Francois, een oud-spul liefhebber uit Blaricum (uit de normale dorpskern..), was op internet aan het zoeken naar een auto uit zijn geboortejaar en kwam uit op mijn Doos14 met het hele Prefect aankoopverhaal. Het raakt hem, hij weet hoe het werkt…. André bereikt in 2013 de relatieve leeftijd van 65 en wil zich eigenlijk trakteren op een oldtimer uit zijn geboortejaar 1948. Mooi man. Hij is heel zijn leven al met oude auto’s en brommers aan de gang geweest, evenals zijn zoon, en heeft recent wat vervoersmiddelen de deur uitgedaan, op weg naar een legere schuur. Hij krijgt dan ook ‘op zijn donder’ van zijn zoon dat hij nu deze kronkel weer zijn kop in haalt hahaha… geweldig. ‘Kan ik eens naar je Ford komen kijken’ mailde hij me. Tuurlijk man, de koffie staat klaar. Een verontrust voicemailtje die ochtend in de trent van ‘het is minder weer, wil je het misschien naar een andere datum verschuiven’ wuif ik meteen van de hand. ‘Kom langs joh, we zien wel wat het weer doet’. In een hartstikke moderne kever uit 1972  komt hij die mistige zaterdag mijn kant op, een lange ouwehoer-sessie in mijn verwarmde gastvrije Atelier en een rondje Breda in de Ford volgen. We hebben een goeie klik door de manier waarop hij in het leven staat en de liefdevolle manier waarop hij over de oude auto’s denkt en praat. We sluiten het bezoek begin zaterdagmiddag af met de gezamelijke constatering dat je op de lijnen, geur en karakter van een ijzeren voorwerp absoluut wèl verliefd kan worden. Nee, is geen materialisme, da’s liefde.
Uit het serietje Ford-foto’s maak ik een bescheiden selectie (niet m’n sterkste kant) en ik geef ze een dramatische HDR lading mee, het resultaat word ik erg blij van. Haha, ik zie net dat de foto-gallery met de auto mijn 65e serie is. Toeval ? _

4 reacties to “A Prefect’s life in beeld”

  • M.Bouhuis:

    wat mag ik betalen voor een ford prefect 1953 die er mooi uitziet?
    graag met spoed reactie,ivm aankoop.

    gr MB

    • Roland:

      Excuses heer Bouhuis, zie nu pas je reactie. Paar rumoerige m,aanden achter de rug en blijkbaar een mailtje gemist.
      Je zult inmiddels een aankoop gedaan hebben. Of niet. Een nette auto uit 1953 mag toch wel een 4000/5000 kosten denk ik.
      Wat heb je betaald ?
      Roland

  • Johnny:

    gave imperial maatje! Maar een weekendje Ardenne lijkt mij ook wel leuk. Dan uiteraard in stijl, dus wek ik graag de “the old white lady” uit haar diepe slaap. Imperial heb ik niet nodig ivm kofferbak met dansvloer.
    Gr. johnny

  • Marc Geyskens:

    Ik heb je verhaal met veel plezier en interesse gelezen, de foto’s zijn mooi en leerzaam, bedankt!

    (webmaster: reactie verplaatst ivm her-indeling site)

Geef gerust commentaar